Activity based working

Co právě dělám? Jaký prostor pro to potřebuji? Jak by mělo vypadat to nejlepší místo pro danou práci? Na tyto otázky hledá odpovědi koncept „Activity Based Working“ (ABW), což lze přeložit jako „pracoviště založené na aktivitě“.

Poptali jsme se odborníků a přinášíme vám souhrn všeho, co je třeba mít při zavádění ABW na paměti.

05.05.2017

„Pracoviště založené na aktivitě není nic jiného než promyšlený přechod od ‚mého‘ stolu k naší ‚kanceláři‘,“ vysvětluje Bernhard Herzog, ředitel výzkumu a vývoje společnosti M.O.O.CON. „Je to také důležité pro změnu myšlení ohledně nového stylu práce. Ideální zaměstnanec se snaží být aktivnější a živější člověk, kterému nejde jen o příjemnější pracovní život, ale také o mnohem intenzivnější zapojování se do veškerého komunikačního procesu.“ Podle Herzoga by neměl hlavní motiv pro zavedení ABW spočívat ve snaze ušetřit prostor a zvýšit efektivitu. Hlavním a nejdůležitějším cílem totiž musí být snaha nabídnout zaměstnancům nový styl práce charakteristický svou krásou, komunikativností, radostí a potěšením z práce, které v něm pociťujete. Čím různorodější a živější je nabídka různých možností pracoviště, tím lépe.

Barbara Masserová-Mayerlová, manažerka komunikace ve farmaceutické společnosti Glaxo Smith Kline Austria ve vídeňském kancelářském parku Euro Plaza, má stejný názor: „Ve starých prostorách ve čtvrti Auhof si zaměstnanci zvykli na malé individuální a skupinové kanceláře. Otevřená kancelář se sdílenými pracovními stoly nás zprvu šokovala. Nicméně při správné přípravě na přechod do nového prostředí je zcela jistě možné si tento nový proces osvojit.“ Zaměstnanci se mohli vyjádřit nejen k výběru nábytku, ale také k designu, konfiguraci a pojmenování jednotlivých konferenčních prostor. Nyní se zasedací místnosti jmenují „Les“, „Louka“, „Oáza“, „Vesmírná loď“ nebo „Fotbálek“.

„Nejdůležitější ze všeho je, aby pracoviště založené na aktivitě bylo pro danou společnost vhodné,“ vysvětluje Bernhard Kern, výkonný ředitel Roomware Consulting GmbH, která klientům pomáhá se zaváděním konceptu ABW. „Jestliže to ve firmě funguje tak, že pobyt zaměstnance v pracovní kavárně nebo v tiché místnosti není součástí pracovní doby a nepředpokládá se možnost kreativní práce, pak bych zavedení konceptu ABW nedoporučoval.“ Takovýto koncept dává smysl tehdy, když mohou zaměstnanci jednat kreativně, projektově a autonomně. V takovém případě podle Kerna koncept ABW velmi zlepšuje komunikaci ve firmě a obecně jí nesmírně prospívá.

„Před tím, než začneme o ABW uvažovat, doporučuji provést analýzu základních činností firmy a její firemní kultury,“ upozorňuje Astrud Zuwová, výkonná ředitelka designfunktion, která se zabývá moderními kancelářskými a bytovými koncepty. „U firmy, která funguje klasickým způsobem, od devíti do pěti, něco takového příliš nedává smysl. Pokud dané firmě vyhovuje její pracovní kultura, pak jí pracoviště založené na aktivitě příliš nepomůže.“

Jedním z nedávných a mediálně proslulých příkladů ABW jsou například kanceláře Erste-Campus ve vídeňské čtvrti Belvedere. Někteří pracovníci sedí u „já“ stolu, jiní v akusticky odstíněných „my“ prostorách, další zase najdeme v otočných křeslech pod kaučukovníkem. „Nikdy není snadné vzdát se starých návyků. Dnes ale musím říct, že ve firmě lépe funguje komunikace a že se také značně zvýšila samostatnost zaměstnanců. Věci, kterých jsme se dříve obávali, nám dnes v mnoha případech přinášejí radost,“ říká Ursula Kuntnerová, která měla celý projekt na starosti.


články

ikona

Kancelář podle feng shui

14.08.2017

V Asii se téměř žádná lidská aktivita neobejde bez feng shui, které se postupně stává populární také u nás.

ikona

Jak vhodně vybavit kancelář?

01.08.2017

Koncepce pracovního prostředí významně ovlivňuje jak pracovní výkon zaměstnanců, tak jejich psychiku a celkový zdravotní stav.

ikona

Hledáme designera

23.05.2017

Hledáme do týmu šikovného designéra nebo designérku, který už nechce trávit čas nad návrhy, které nikdy nespatří světlo světa!